Amerikan NeoCon kanadının önemli ismi Daniel Pipes: BOP bozguna uğradı...

Ortadoğu'da her yerde bir iktidar boşluğu oluştu... ABD yönetiminin Ortadoğu'da yeni bir yönelimi var... Ama henüz değil... Çünkü İslamcılarla birlikte çalışma çabaları başarısız oldu...
Neocon kanadının önemli ismi Daniel Pipes, gazetemize Washington yönetiminin 'Ilımlı İslam' olarak nitelediği hareketlerle birlikte çalışma çabalarının başarısız olduğunu anlattı.


 Pipes, Ortadoğu'daki manzarayı çizerken, aynı Türkiye'de bugünlerde yaşadığımız gibi bir iktidar boşluğu oluştuğunu ve söz konusu ülkelerin milliyetçilik gibi, sol gibi birçok eğilime kayabileceğini belirtiyor. Pipes ile telefon üzerinden yaptığımız söyleşinin ikinci bölümü şu şekilde:

'Erdoğan Suriye'de kaybetti'
- Erdoğan'ın Suriye'ye yönelik yaklaşımını nasıl değerlendiriyorsunuz? Esad'ın kazandığını ve Erdoğan ile ABD siyasetlerinin kaybettiğini söyleyebilir miyiz?
Esad'ın kazandığını düşünmüyorum. Ama Erdoğan'ın, Türkiye'de halk nezdinde destek almayan bu savaşı kaybettiği çok açık. İsyancılar çok zayıf; 600 - 700 bin mülteci var. İşler iyi gitmiyor.
Erdoğan belli ki, Esad'ın hızlı bir şekilde devrileceğini ve Türkiye'nin Suriye'deki etkisini genişleteceğini düşündü. Ama tüm bunlar olmadı, burada Erdoğan yanlış hesaplar yaptı...

'BOP Eşbaşkanlığını abarttığını düşünüyorum'
- Erdoğan'ın Suriye'de kaybetmesi Haziran'daki halk hareketiyle de ilgili olabilir mi? Yani Erdoğan'ın Suriye politikasını baltaladı diyebilir miyiz?
Evet öyle diyebiliriz... Suriye Gezi'yi, Gezi de Suriye'yi etkiledi. Yani Suriye savaşı konusundaki memnuniyetsizlik, -bana göre- Gezi Parkı protestolarını yarattı. Diğer bir deyişle, başlangıçta günden güne gücüne güç katan usta siyasetçi, Suriye savaşının başlamasıyla, sonrasında Gezi Parkı ve şimdi de yolsuzluk meselesiyle becerisini yitirdi ve artık iyi bir siyasetçi değil ve öylesine çok hata yapıyor ki...
- Erdoğan ilk döneminde Washington'un Büyük Ortadoğu Projesi Eşbaşkanı olduğunu açıkça ilan ediyordu... Bu proje bitti mi? Erdoğan ve Washington çok yakındı, nasıl oldu da ilişkileri bozuldu?
Bunun bir nedeni Erdoğan'ın açık ihtirasları, mesela Balkanlarda işi ne? Birçok insan bunu soruyor... ne istiyor? Osmanlı İmparatorluğu'nu mu yeniden kurmak istiyor?
Diğer yandan da Washington ile yaşanan gerginliklerden kaynaklanıyor. Dolayısıyla konumu eskisine göre çok daha zayıf.
- Yani aslında iddia ettiği gibi BOP'ta bir rolü yok muydu?
Bunu abarttığını düşünüyorum. Ama kesinlikle bugün olduğundan çok daha güçlüydü.
- Büyük Ortadoğu Projesi devam ediyor mu?
Yok, öyle olduğunu düşünmüyorum. Bush yönetiminin işiydi BOP ve Ortadoğu'da bozguna uğradı.
- Obama döneminde BOP'un yeni bir versiyonu var mı?
Öyle olduğunu düşünmüyorum, yok...

'İslamcılık için 2013 çöküşün başlangıcı oldu'
- Mısır'da, Türkiye'de ve Tunus'ta Ilımlı İslam kaybetmiş gibi görünüyor. Ilımlı İslam'ın geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Ben bunu ılımlı islamcılık olarak ifade ediyorum. Ilımlı İslam olduğunu düşünüyorum. Bana göre Sisi ılımlı islam, Mursi değil...
İslamcılığın son bir yıl içinde çok ciddi yaralar aldığını düşünüyorum.
Bunda iki büyük gelişme etkili oldu. Birincisi şu, İslamcılar birlikte çalışamıyor; Türkiye'de Gülen-Erdoğan ve Gül-Erdoğan; ya da Suriye'de Sünniler ve Şiiler; ya da Mısır'da Selefiler ve Müslüman Kardeşler, ya da Tunus'ta, Libya'da...
Yani İslamcılar birlikte çalışamıyor. Birinci olgu bu...
İkincisi ise, İslamcılar halk nezdinde itibarını ve desteğini giderek yitiriyor.
Bunun en dramatik örneği Mısır'da oldu. Ama aynı zamanda Tunus'ta, Suriye'de ve Türkiye'de, hatta İran'da... Dolayısıyla, İslamcı hareketi eskisine göre çok daha zayıf olarak görüyorum. Ve İslamcı hareketin çöküş eğilimi içinde olduğu ihtimali üzerinde duruyorum.
2013 çöküşün başlangıcıydı...

Bütün Ortadoğu'da bir iktidar boşluğu var...
- Peki İslamcılığın yerine ne geliyor?
Bu daha net değil...
- Milliyetçilik?
Belki de... Şu an net değil... Örneğin Mısır'da Sisi'nin kim olduğunu bilmiyoruz. Bunu keşfetmek biraz zaman alacak gibi. Ayrıca kendisi de belki nasıl birisi olduğunu bilmiyor... Ama izleyeceğiz, göreceğiz...
- Sisi Rusya'ya gitti, Putin'le görüştü... Belki bu siyasi eğilimi konusunda bir işaret olabilir?
Bu fazla bir şey anlatmıyor...
Rusya bir duruş demek değil. Yani artık komünist bir ülke değil. Herhangi bir şeyin sembolü değil. Nelerin geleceğini bilemiyorum. Sola doğru bir dönüş olabilir. Milliyetçi bir çizgiye gidebilir... Yani... Bilemiyoruz...
- Ilımlı İslamla ilgili görüşlerinizi anlayamadım. Çünkü bildiğim kadarıyla Washington'un resmi ılımlı İslam algısı Mursi'nin ve Erdoğan'ın İslamcılığı...
Evet doğru, sana katılıyorum. Ama bu resmi görüş, benim görüşüm değil. Daha önce de söylediğim gibi tüm İslamcıların birbirine benzediğini düşünüyorum, yalnızca farklı taktikler kullanıyorlar. Ama aslında taktikleri o kadar önemli değil, önemli olan hedefleri...
- ABD yönetiminin Ilımlı İslam algısı geçmişe kıyasla değişti mi? Farklı bir algı mı var?
Hayır, henüz değil. Ama bence tüm bu gelişmelerden dolayı değişecek. Şu anda hedef hala -kendi sözcüklerimle söyleyeyim- şiddet uygulamayan veya daha az şiddet uygulayan İslamcılarla işbirliği yapmak.

İslamcılarla çalışma çabaları başarısız oldu...
- Yani ABD yönetiminin yeni bir yönelimi var..
Henüz değil ama olacak... Çünkü daha az şiddet uygulayan İslamcılarla birlikte çalışma çabaları başarısız oldu...
- Bu durumda geçmişte Ilımlı İslamın desteklendiğini söyleyebilir miyiz?
Şimdiye kadar tam anlamıyla desteklendi. Ama bence artık bu durum değişecek.

http://www.aydinlikgazete.com/mansetler/35767-amerikan-neocon-kanadinin-onemli-ismi-daniel-pipes-bop-bozguna-ugradi.html

, ,

0 comments

Write Down Your Responses

Bizler; ABD ve AB’ Ülkelerinde eğitim gören, aynı zamanda ATATÜRK İlke ve İnkılaplarına bağlı, Ülkesini, Vatanını ve Milletini seven, Siyasi Parti olarakta CHP’ye yakın SOL eğilimli Türkiye’li Üniversite öğrencileriyiz. inceayarsiyaset.blogspot.com siz değerli arkadaşlarımızın faydalanması için açılmıştır. Amacımız; Türkiye’de izlenilen siyasetleri özellikle de İktidar partisinin yanlış siyasetlerini yakından takip edip mercek altına alarak siz değerli okuyucularımızla paylaşmaktır.

Powered by Blogger.